• WCAG 2.1 - co to jest i jak to działa?


Czas czytania: 1 min

WCAG to skrótowiec od "Web Content Accessibility Guidelines", czyli zaleceń dotyczących tworzenia dostępnych serwisów WWW. W ramach tegoż standardu zdefiniowano szereg wytycznych, będących wskazówkami niezbędnymi do zwiększenia dostępności stron WWW dla osób niepełnosprawnych.

29. 04. 2022

WCAG 2.1 - co to jest i jak to działa?
WCAG 2.1 - co to jest i jak to działa?


Spis treści:

Kto musi wdrażać WCAG 2.1?

Chodzi tu o osoby niewidome, a także posiadające wiele innych niepełnosprawności. Jak sama nazwa wskazuje, WCAG 2.1 jest kolejną, tym razem trzecią odsłoną tych wytycznych. Pierwsza z nich - to jest WCAG 1.0 - została wdrożona 1999 roku, a następna - czyli WCAG 2.0 - już w 2008 roku. Dziesięć lat później powstała jej obecna wersja, tym razem oznaczona numerkiem 2.1.

Zaleceniami ujętymi we WCAG 2.1 objęte są wszystkie podmioty publiczne, które odtąd muszą posiadać swoje strony WWW. Mowa tu o jednostkach budżetowych, jednostkach samorządu terytorialnego, a także o wielu innych, podległych im podmiotach. Zgodnie ze zaktualizowaną wersją WCAG, muszą one wprowadzić zmiany, które poprawią responsywność witryny, zwiększą odstępy pomiędzy liniami, a także poprawią obsługę skrótów klawiaturowych. Jeśli dana witryna spełnia założenia WCAG 2.1, to obowiązkiem jej twórców jest stworzenie deklaracji dostępności, w której będzie można znaleźć informacje dotyczące narzędzi, dzięki którym dana jednostka wdraża rozwiązania związane z dostępnością swojego serwisu.



Analiza zawartości strony WCAG

WCAG 2.1 to zestawienie określonych zasad, których zadaniem jest poprawienie dostępności zawartości stron internetowych. Ich nieprzestrzeganie wiąże się z określonymi, dotkliwymi karami finansowymi. Co więcej, analizę strony pod kątem WCAG można wykonać za pomocą specjalistycznego narzędzia. Jest nim walidator WCAG 2.1, który - wiersz po wierszu - sprawdza poszczególne fragmenty kodu strony. Istnieją trzy poziomy zgodności ze WCAG. W przypadku WCAG 2.1 aa mówimy o optymalnym zakresie zgodności, który to jest wdrażany w większości witryn podmiotów publicznych.

Tworząc strony zgodne z WCAG 2.1, bardzo często korzysta się z narzędzia Aria Label. Jest to zbiór atrybutów, dzięki którym można poprawić dostępność stron internetowych w ramach danego standardu.


Liczba akapitów: 5 • Liczba zdań: 18 • Liczba słów: 260

Oceń naszą pracę:

0

ilość ocen: 17   średnia ocena: 5.0

Bądź pierwszą osobą, która doda komentarz...






Bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter!





Przeczytaj więcej:
Jak zredukowaliśmy koszty utrzymania strony internetowej o 90% dla firmy Rexer
Jak zredukowaliśmy koszty utrzymania strony internetowej o 90% dla firmy Rexer

11. 04. 2024

Czas czytania: 3 min

Jak przy modernizacji zredukowaliśmy koszty utrzymania strony internetowej dla firmy Rexer z kilku tysięcy rocznie do kosztów samej domeny. Dzięki wdr ...


Przeczytaj więcej    arrow

10 powodów dla których graficy powinni znać HTML
10 powodów dla których graficy powinni znać HTML

28. 03. 2024

Czas czytania: 2 min

Wstęp: W dzisiejszym cyfrowym świecie znajomość HTML jest niezwykle cenna nie tylko dla programistów, ale również dla grafików, copywriterów oraz proj ...


Przeczytaj więcej    arrow

Employer branding - co warto wiedzieć?
Employer branding - co warto wiedzieć?

20. 10. 2023

Czas czytania: 2 min

Budowanie kultury organizacyjnej - klucz do silnego employer brandingu Budowanie kultury organizacyjnej stanowi fundament dla silnego employer brandin ...


Przeczytaj więcej    arrow

Branding firmy - na czym polega?
Branding firmy - na czym polega?

18. 10. 2023

Czas czytania: 2 min

Kluczowe kroki do skutecznego brandingu firmy lub marki Skuteczny branding firmy wymaga zrozumienia kluczowych kroków, które pomogą w budowaniu mocnej ...


Przeczytaj więcej    arrow



Wróć na bloga    arrow

Złóż zapytanie

A w ciągu 24 godzin otrzymasz
darmową wycenę naszych usług!