Spis treści:
Realia współczesnego biznesu sprawiają, że tradycyjne podejście do zarządzania projektami może nie spełniać swojego zadania i przyczyni się do spadku wydajności poprzez separację działań w poszczególnych działach.
Klasyczny „pionowy” model zakłada podzielenie firmy na niezależne działy, które wykonują swoje obowiązki w oderwaniu od pozostałych komórek. Skupienie na wąskim, dokładnie określonym zadaniu ma swoje zalety i pozwala osiągnąć znaczny stopień wyspecjalizowania, jednakże niesie ze sobą ryzyko powstania tzw. efektu silosów. Poszczególne działy skupiają się jedynie na wykonaniu swoich obowiązków i nie interesują się szerszą perspektywą biznesową oraz tym, co dzieje się później z ich produktem. Utrudnia to obsługę dokumentów, a także ogranicza przepływ danych pomiędzy działami.
Zarządzanie procesowe jest całością działań dotyczących planowania i wykonania danego ciągu czynności wewnątrz przedsiębiorstwa. Jak sugeruje sama nazwa, ten model zarządzania nie wykorzystuje masywnej struktury „pionowej” – np. całego działu – ale skupia się na obsłudze procesu, który angażuje różne komórki firmy w formie „poziomej”. Przykładowo produkcja wyrobu w tradycyjnym modelu zakłada przekazanie określonego zestawu zadań kolejno do działów marketingu, projektowania, produkcji i sprzedaży. W przypadku wystąpienia efektu silosów odbywa się to bez „poziomej” wymiany informacji dotyczących wymagań oraz potrzeb związanych z poszczególnymi etapami pracy. W przypadku zarządzania procesowego, ze wszystkich działów zostają wydzielone zespoły, które stale współpracują ze sobą w celu stworzenia jak najlepszego produktu.
Kluczowymi aspektami dla tego modelu zarządzania jest kontrola celów, efektywności, zasobów oraz współpracy pomiędzy działami. Kooperacja między zespołami pomaga dopracować wyrób i określić najlepszy sposób działania podczas produkcji. Ze względu na stałą wymianę informacji, zarządzanie procesowe nie tylko pozytywnie wpływa na poprawę wydajności firmy, ale również zmniejsza tarcia pomiędzy działami. Nawet mikro przedsiębiorstwo może wyciągnąć duże korzyści z takiego podejścia do produkcji, gdyż sprawne działanie niewielkiej firmy jest w dużej mierze uzależnione od relacji międzyludzkich. W większych organizacjach podejście procesowe ułatwia zarządzanie zasobami ludzkimi, a także pozwala lepiej kontrolować budżet w przedsiębiorstwie.
Liczba akapitów: 7 • Liczba zdań: 18 • Liczba słów: 316
Oceń naszą pracę:
Musisz się zalogować żeby dodać komentarz