Systemy CMS - czym są i jaki wybrać?


Czas czytania: 3 min

System CMS (Content management system) to narzędzie, które umożliwia sprawne zarządzanie zawartością witryny internetowej.

21. 04. 2022

Systemy CMS - czym są i jaki wybrać?
Systemy CMS - czym są i jaki wybrać?


Spis treści:

Jakie funkcje spełnia system CMS?

Dzięki łatwemu dostępowi do panelu administracyjnego oraz zróżnicowanych szablonów użytkownik nie musi posiadać wiedzy na temat języków programowania aby pracować nad stroną internetową. Dobry system CMS pozwala szybko dodać nowe treści, zmodyfikować metadane, a także dopasować witrynę do wymagań klienta.

Zmiana szaty graficznej, dodawanie modułów (np. okienka czatu, formularze kontaktowe) i modyfikacja treści (rozmiar czcionki, struktura, pogrubienia, język itp.) to najbardziej widoczne z punktu klienta efekty działania CMS. W rzeczywistości systemy te oferują znacznie szersze pole działania, które obejmuje również istotne kwestie techniczne. Za pośrednictwem panelu sterowania użytkownik jest w stanie zarządzać adresami URL stron w celu stworzenia przyjaznej przestrzeni dla odwiedzających. Długość adresu nie ma dużego wpływu na działanie wyszukiwarek, ale schludny adres prezentuje się znacznie lepiej w przypadku wyświetlania podglądu, a także pomaga w zarządzaniu. Znacznie większe znaczenie dla SEO mają natomiast metatagi (title i description), które odpowiadają za wysokie pozycjonowanie strony.

Monolit i headless – jakie rodzaje systemów CMS możemy spotkać na rynku?

Tradycyjną formą dla CMS jest oprogramowanie monolityczne. Jak sama nazwa sugeruje, oprogramowanie tego typu zawiera komplet funkcji, które umożliwiają zarządzanie i udostępnianie treści. CMS monolityczny obejmuje front-end (służący do prezentacji zawartości odwiedzającym stronę), back-end (panel administratora służący do zarządzania witryną) oraz bazę danych do przechowywania zawartości. Oczywistą zaletą tego rozwiązania jest dostarczenie pełnego pakietu narzędzi, które może obsługiwać osoba nieposiadająca wiedzy na temat programowania. Jednakże predefiniowane funkcje mogą stanowić przeszkodę w swobodnym zarządzania stroną.

Headless CMS jest alternatywą dla powyższego modelu, która oferuje oprogramowanie pozbawione front-endu, a zatem „pozbawione głowy”. Daje to możliwość dostosowania sposobu prezentacji treści na dowolnym kanale lub witrynie z użyciem jednego zestawu narzędzi, który może być modyfikowany przez administratora. Odseparowanie front-endu daje również dostęp do technicznych aspektu strony bez ingerencji w wygląd witryny. Wadą tego rozwiązania jest konieczność zatrudnienia osób, które mają wiedzę na temat języków programowania, aby wykreowały atrakcyjny front-end.

Oprogramowanie otwarte (open source) i zamknięte – zalety oraz wady

Kolejny podział wśród CMS dotyczy dostępności do kodu konkretnego oprogramowania. System o zamkniętym kodzie (closed source) funkcjonuje jak standardowy produkt. Za opłatą twórca dostarcza system o określonych funkcjach i dba o jego aktualizacje. Zaletą tego rozwiązania jest bezpieczeństwo oraz wsparcie ze strony producenta, który jako jedyny ma dostęp do kodu. Do największych mankamentów tego rozwiązania należy koszt, niemożność samodzielnej zmiany w oprogramowaniu i konieczność czekania na aktualizacje ze strony producenta.

Z kolei CMS open source to darmowe oprogramowanie, które można określić jako zdecentralizowane. Kod jest publicznie dostępny i może być modyfikowany przez dowolnych użytkowników. Oferuje to nieograniczoną właściwie uniwersalność oraz łatwy dostęp do społeczności programistów, którzy usprawniają działanie programu. Pomimo dużej mobilności open source posiada również wady. Należy zaliczyć do nich bezpieczeństwo – potencjalni intruzi również mają dostęp do kodu źródłowego, co pozwala znaleźć luki i wykorzystać je do własnych celów. Jeżeli oprogramowanie nie obsługuje jakiejś funkcji, dostosowanie otwartego CMS do konkretnych potrzeb generuje większe wydatki ze względu na konieczność zatrudnienia wykwalifikowanego programisty, chociaż jest to zazwyczaj opłata jednorazowa, a w praktyce często pozwala uniknąć prowizji naliczanej przy oprogramowaniu typu Shopify, więc na dłuższą metę może okazać się bardziej opłacalna.

Przykłady systemów CMS

Wordpress to jeden z najważniejszych CMS działających na otwartym kodzie. To darmowe oprogramowanie posłużyło do budowy prawie 40% z 10 milionów najczęściej odwiedzanych witryn na świecie, a wartość marki to ponad 60% całego sektora CMS. Łatwy dostęp do kodu, ogromna ilość wtyczek oraz dodatków sprawia, że Wordpress nie ma sobie równych w swojej kategorii.

Joomla stanowi nieco bardziej wyspecjalizowane narzędzie w stosunku do poprzednika, gdyż oferuje solidne wsparcie dla zwykłych użytkowników oraz deweloperów. Możliwość wykorzystania oprogramowania dla wsparcia platformy e-commerce czyni z Joomla kuszący – a także darmowy – wybór dla wymagających użytkowników.

Shopify to CMS przewidziany z myślą o profesjonalnej obsłudze witryn sklepowych. Prostota użytkowania oraz liczne szablony front-endu zapewniają możliwość szybkiego przygotowania platformy e-commerce do działania. Shopify działa na zasadzie zamkniętego kodu, ale błyskawiczne wsparcie techniczne pozwala na sprawne usunięcie problemów.

Netlify to CMS typu headless, oferujący szerokie wsparcie podczas budowy witryny internetowej. Dzięki otwartemu kodowi oprogramowanie jest niezwykle intuicyjne oraz umożliwia błyskawiczne postawienie strony. Dodatkowe funkcje analityczne i wtyczki sprawiają, że Netlify jest doskonałym wyborem podczas budowania witryn w architekturze Jamstack z wykorzystaniem najwyższych standardów na rynku takich jak React.js i GraphQL.


Liczba akapitów: 14 • Liczba zdań: 42 • Liczba słów: 689

Oceń naszą pracę:

0

   

Bądź pierwszą osobą, która doda komentarz...








Przeczytaj więcej:


Wróć na bloga    arrow